Lubsko a Vysoký kámen

V polovině srpna jsme se po třech měsících vrátili na pár dní do západních Čech. První z našich výprav jsme podnikli na rozhraní Krušných hor a Chebska. Východiskem této výpravy bylo městečko Luby, mimochodem velmi zajímavé místo.

O Lubech pochází nejstarší písemná zpráva z r. 1158. V roce 1319, kdy měl Karel IV. teprve 3 roky, byly Luby povýšeny římským králem už na město, a to s právem trhů. V 16. stol. zde byly vybudovány hutě na rtuť, které zanikly během 30-leté války. I poté ale město vzkvétalo. Začalo se zde dařit výrobě hudebních nástrojů, přičemž na konci 18. stol. zde úspěšně fungovalo 8 houslařských dílen.  Rozmach tímto směrem vyvrcholil r. 1873, kdy zde byla založena houslařská škola. Významný rozvoj města podnítilo i vybudování železnice na přelomu 18. a 19. stol. Ještě na počátku 20. stol. město vzkvétalo, vznikaly zde nové čtvrti a vystavěly se stovky domů. Město bylo v té době druhým největším městem na Chebsku. Po 2. sv. válce se ale karta obrátila. Díky odsunu německého obyvatelstva se Luby vylidnily a město začalo upadat. Za komunistů zde bylo zbouráno cca 300 domů a vystavěno několik panelových domů. Stejně dopadl i kdysi nádherný zámek, který byl vybudován na počátku 17. stol. Ten byl v roce 1948 obsazen pohraniční rotou. Po vzniku Německé „demokratické“ republiky, byly pohraničníci na zámku vystřídáni Státním statkem. V zámku se začalo uskladňovat obilí, ve sklepě brambory a v přilehlých budovách byl ustájen dobytek. Státní statek, jak bývalo za komunistů zvykem, nechal zámek postupně chátrat. Začaly se propadat stropy a zámek byl Státním statkem opuštěn. Nakonec byla nařízena demolice. Na celou demolici ale už nedošlo a byla stržena jen boční křídla a první patro hlavní budovy. Nakonec se na zámku podepsal úmyslně založený požár. Dnes ruiny zarůstají bolševníkem a jsou mementem, jak se chováme k dědictví našich předků. Viz detailnější popis ve fotogalerii.

Na lubském náměstí začíná Naučná stezka Lubsko, ta má celkem 17 zastávek. My jsem ale tuto stezku nejdříve využili jen částečně, tj. v těch místech, kde kopírovala červené turistické značení. Po červené jsme vyrazili severním směrem údolím Lubinky přes Staré Luby a vrch Třístová (647 m n.m.) na Vysoký kámen.

Vysoký kámen (773 m n.m.) byl v r. 1964 vyhlášen přírodní památkou a zaujímá rozlohu necelé 3ha. Území je tvořeno výrazným skalním hřebenem. Skalní monumenty vystupují vysoko nad terén v podobě 20m věží tvořených drobovým křemencem. Lávkou a po kovovém žebříku lze vystoupat na vyhlídkovou plošinu, ze které je nádherný výhled na Slavkovský les, Český les, Krušné hory a především do Německa. O tomto místě vznikla také řada pověstí: o zlém rytíři a jeho hradu, o skřítcích, bílé paní, hejkalovi, bukovém mužíčkovi, o velikém pokladu, trpaslících a mechových ženách. Kdysi tu prý stával velký a pevný hrad, kterému vládl krutý majitel. Jednou sem prý vstoupil potulný zpěvák, aby panstvo pobavil. Rytíř na něj ale poštval psy. Zraněný pěvec pak toto místo proklel, země se otřásla a hrad se propadl do hlubin. Skalní sloupy dodnes připomínají hradní věže.

Od Vysokého kamene jsme se vrátili zpět k osadě Staré Luby. Zde jsme nejdříve využili občerstvení v penzionu s restaurací s krásným jménem Kozabar. Byl otevřen před 15 lety a byl pojmenován podle koz domácích, které zde majitelé chovali. Personál byl zde velmi ochotný a milý, a také jsme se dozvěděli, že někteří turisté sem přichází v bláhové naději, že je toto místo pojmenované podle vnad paní majitelky. :-) Zde jsme si také ověřili, jak pokračovat na rozhlednu U Strejců, kam nevede značená cesta.

Cesta k rozhledně odbočuje ze silnice asi 300m od Kozabaru. Nejdříve míjíme starý zámecký park. Následně kratším prudkým stoupáním přicházíme k areálu golfového hřiště. Po pravé straně od golfového hřiště se tyčí 22,3m vysoká rozhledna. Byla vybudována jako příhradová dřevěná konstrukce před 4 lety a své jméno U Strejců má podle majitelů nedalekého hostince. Z rozhledny není tak krásný výhled jako z Vysokého kamene, nicméně umožňuje kruhový rozhled. Zejména výhled západním směrem je omezen Liščí horou. Z rozhledny je také výhled na celý golfový areál vybudovaný před 14 lety.

Z rozhledny jsme se vydali zpět na naučnou stezku a k ruinám lubského zámku zmíněných výše. Při zpáteční cestě jsme také prošli městečko Luby (detaily ve fotogalerii níže). Tento celodenní výšlap měřil 19km, přičemž jsme zvládli celkové stoupání 397m.

RE: Lubsko a Vysoký kámen

(Ivča + Jirka, 19. 12. 2009 2:08)

Ahoj Krtku, máš pravdu, z Renči se stala nejen pravidelná návštěvnice, ale i „dopisovatelka“. Každopádně díky za Tvá slova chvály, samozřejmě potěší.
Ne, že by člověk prahl po nějaké dokonalosti, ale když vidí některé fotky jiných, tak si moc dobře uvědomujeme, že máme (mám) ohledně focení pořád co dohánět. Časem třeba přijde i nový stroj. Nicméně nejdříve se chci pořádně naučit dělat se stávajícím. Pořád má člověk rezervy. :-) Samozřejmě jsem rád, že ho mám, mluvíš mi z duše… :-) Pravdou je, že člověk je trochu už postižen a jakmile jedu třeba i pracovně někam, hned si říkám, že já blbec jsem si nevzal foťák. Takových krásných scenérií, možností pro ideální snímky…, a je jedno jaké je zrovna počasí.
Jinak věříme, že si přijdeš na své i u našich novějších fotogalerií a časem i u těch, které se nyní zpracovávají nebo čekají v pořadí na zpracování. :-)

Lubsko a Vysoký kámen

(Krtek, 18. 12. 2009 22:43)

Ahoj Ivčo a Jirko, badám, že máte nového fandu (Renču). Ani se ji nedivím, že se ji líbí vaše stránky, opravdu nabízejí toho hodně. Jirko, s odstupem času si zpětně uvědomuji, jak pěkně teď vypadají ty fotky rostlinek, když je fotíš s tím rozostřeným pozadím. Tohle budu asi opakovat donekonečna, protože jsem z každé tvé nové fotogalerie hodně nadšen a ty víš, že jsem moc spokojen jak po stránce foto, tak i z nových objevů, jen nevím z čeho se radovat více.
Svou proměnu si asi uvědomuješ i ty, když píšeš, že by to chtělo nový "stroj", chceš aby tvé fotky byly ještě lepší a přitom jsem tě furt dosud jen chválil :-))). Chlape, drž se, foťák tě doslova pohltí a budeš možná časem vstávat brzy ráno jako já, aby jsi zachytil ty úžasné barvy krajiny u východu slunce, broudat sněhem v mrazech nebo se prodírat podzimními mlhami a pod. Že jsi rád, že ho máš? Já strašně :-)))
Už píšu pomalu texty dlouhé jako Renča, přece se nenechám zahanbit

Re: přečteno-vychutnáno

(Ivča + Jirka, 7. 12. 2009 0:28)

Pokud jde o nabídku fotek, stačí napsat číslo fotky a pro orientaci i název výletu. Adresář máme stejně rozdělený dle výletů, takže pak vyhledávání bude rychlejší.:-) Že je to trochu neostré, se ani nelze divit. :-)
O diskuzi kolem Komorní hůrky víme. Pokud nás paměť neklame, tak máme o tom i detailnější informace v textu ke Komorní hůrce z letošního května (možná jsi už zpětně mrkla). Díky za pochvalu fotek, je to motivující. Pořád je to ale ještě amatérismus a je se pořád co učit. Časem by to možná chtělo i jiný foťák. Ale to je ještě hudba hodně vzdálené budoucnosti. Nejdříve je potřeba se pořádně naučit dělat se stávajícím.
Díky za tip na Geologické vycházky…Víme, že něco takového vyšlo cca před 7 lety, ale přesný název jsme nevěděli. Určitě se po tom mrkneme. Geologie není zrovna naše silná parketa a máme tam značné mezery, takže je co dohánět. Určitě je to skvělý tip.
Pokud jde o doping z našich výprav, už se chystají další dva zajímavé výlety ze západních Čech. A pak přijde na řadu spousta výprav po Moravě. Určitě Tě něco zaujme.
Měj se a brzké uzdravení.

přečteno - vychutnáno

(renča, 6. 12. 2009 21:01)

Dík moc za bleskovou odpověď :),
mezitím jsem právě zjistila, že přibyl další výlet a zhltla jsem ho, jak malinu.
Za tu nabídku fotek fakt děkuju, určitě časem využiju, je fakt, že když to roztáhnu na plochu, tak je to mírně neostré. Mám potom napsat to číslo nad fotkou se vším všudy nebo ještě radši název výletu?
Safra, mám ztížené psaní - kocourek Kuba mi zalehl částečně klávesnici :)))
Tákže...
- nádherná a impozantní hradní věž ve Starém Hroňatově
- obrázek Máty rolní způsobil, že jsem si ji šla hned uvařit ( i když je to
spíš směs všech mát, které nasbírám během léta )
- Železná hůrka - tak to je samo moje parketa, ty záběry úplná bomba,
Komorní taky znám, vedly se o ni dokonce vědecké spory na mezinárodní úrovni, zda je sopečného nebo sedimentárního původu - vyhrál ten sopečný :)
- Loreta, jednak skvost a jednak se vám nádherně povedlo to srovnání
před a po opravě
- kočička mourinka - jak bych mohla neokomentovat?
- bouřka - nafoceno přímo úžasně i s následnou duhou - nádhera
Ještě k tomu životnímu osudu - vám to určitě nehrozí, když se sejdou dva inteligentní lidi, tak to nemůže nikdy dopadnout špatně.
A na závěr ještě jedno doporučení - kniha - Geologické vycházky českou republikou, autoři: Gába, Hladilová, Houzar, Skupien, Vašíček, Ziegler, je to sice převážně o geologii, ale občas jsou zmíněny i fauna a flóra a je to moc fajn čtení i pro naplánování si dalších výletů.
Přeju krásný večer

Re: poděkování

(Ivča + Jirka, 6. 12. 2009 19:54)

Ahoj marode,

pokud by Tě nějaká fotka nadchla, klidně napiš na náš mail: jnemecek1@nbox.cz. Pošleme Ti ji ve větším rozlišením, ať si můžeš dát ostřejší pozadí… :-)
Díky za podrobné komentáře k fotkám. Jsi jedna z těch, která nás přesvědčuje, že má smysl tomu věnovat čas (a není ho málo, než se takový jeden výlet zpracuje) a pokračovat. A jestli máš pocit, že Ti naše fotogalerie přidávají energii na léčbu, tak to je úplná bomba. :-) Třeba jednou stránky přejmenujeme jako léčitelské… :-)))
Možná jsi už postřehla, že už se zase jeden nový výlet dnes na stránkách objevil.
Ty dvouleté nepříjemnosti nic moc. My pořád věříme, že nás nic takového nikdy nepotká. Ty se hlavně brzy uzdrav. Pořádně chřipajznu vylež, není třeba nic uspěchat.
Neboj, nám nákupy nic nepokazí. Docela se jim už několik let úspěšně vyhýbáme. Kdybychom se neslyšeli, tak hezké předvánoční období i Tobě a zase někdy.
I+J

poděkování

(renča, 6. 12. 2009 14:35)

Ahoja vespolek, vezmu to popořadě -
-Rehek domácí - jsem překvapená, to jsem nevěděla, že se může stát, že tu ptáček i zůstane na zimu..
-Hřib koloděj - ještě jsem ho nikdy nenašla, takže děkuju za krásné záběry
-Čepičatka jehličnanová - taky si v lese běžně člověk neuvědomí, když na ni narazí, protože většinou pleští oči na houby jedlé až opeňkovité :))
-opravdu zdařilé záběry broučka Tesaříčka, nádherné!!
-ještě musím zhodnotit jeden krásný záběr, a to pohled z Vyhlídkové věže zpět na přístupovou cestu. Některé mě tak nadchnou, že si je dávám i jako pozadí do noťasu - nádhera
-další, pohled na louku - o něčem tak krásném se mi zdává, když už je někdy zima moc dlouhá a protahuje se do jara. Přesně takové obrázky pak mám před očima, je to balzám na oči i na duši.
-mraky cirrus - nevěděla, díky za rozšíření obzorů
-a o orobinci jsem to kupodivu taky nevěděla, určitě někdy vyzkouším
-na zámek je tedy pohled k pláči - v této zemi se dějou věci, že jeden víceméně necchápe každou chvíli. Mezi lidem je peněz, že by to člověk nespočítal, plýtvají se na blbosti, ale na údržbu památek, takových hodnot! nejsou. Je to víc než smutný
Těším se na další výlety, jak blbá, ještě chytnu na ty vaše stránky závislost. :)) Mám teď pořádnou chřipajznu - pravděpodobně se tím uzavírá celé to skoro dvouleté období nepříjemností s Pepou. Ten už konečně dostal ten svůj milion a balí, do 20.12. musí odejít - je mi z toho smutno, jak jsme byli hloupí a jak jsme to nechali dojít daleko...
Ale to jsem ani psát nechtěla, hlavně jsem tím chtěla říct, že jako rekonvalescence z té chřipajzny jste přímo doporučitelní, hned je mi líp :))) Přeju vám krásné předvánoční období a atmosféru a nenechte si to pokazit nákupama!! Papa