Ze Špindlu cestou ledovců Labským dolem přes Labskou boudu k prameni Labe a přes Vrbatovu boudu a Horní Mísečky zpět

V nejhezčí den našeho červno-červencového krkonošského pobytu jsme si naplánovali nejdelší trasu. Vyrazili jsme už před devátou hodinou a vymetená obloha s pečícím sluncem nám dávala jasné znamení, s jakým počasím je potřeba ten den počítat. Prošli jsme Špindlerovým Mlýnem a po modrém značení pokračovali po pravém břehu Labe proti jeho proudu. Minuli jsme dolní stanici lanovky na Medvědín, Dívčí stráň a dorazili ke srubu KRNAPu.

Zde začíná vlastní Labský důl, divoké skalnaté údolí ledovcového původu ve tvaru písmene „U“. V r. 1879 dal hrabě Jan Harrach vybudovat první krkonošskou turistickou cestu Labským dolem spojující Špindlerův Mlýn s Labskou boudou. Proto se také cesta nazývá Harrachova. Právě nedaleko srubu KRNAPu a Dívčí lávky nechal Harrach vybírat od návštěvníků Labského dolu mýtné. Dnes se zde zatím mýtné nevybírá, ale kdo ví, co bude časem. Harrachovu cestu dnes také kopíruje lyžařská a cyklistická trasa „Buď fit“. Od srubu pokračujeme stále proti proudu Labe směrem ke Dvorskému potoku. Dostáváme se tak do míst, kde kdysi končil 5km dlouhý ledovec, který Labský důl vymodeloval. Mírně stoupáme, místy spíše po rovince, k dalšímu přítoku Labe, a to Medvědímu potoku. Kousek od ústí potoka do Labe se nachází asi 20m vysoká suťová vyvýšenina, kterou kdysi sem nahrnul ledovec, tzv. moréna. Časem cesta přejde na druhý břeh Labe. U dřevěné lávky jsme obdivovali neuvěřitelně průzračnou vodu Labe. Také se to zde hemžilo pstruhy. Od lávky nám zbývá už jen kolem 1km k Dvorskému potoku.

V místech, kde překonáváme Dvorský potok, se nad námi zvedá svah se starým pralesovitým porostem. Právě zde byla v r. 1904 zřízena první krkonošská rezervace Strmá stráň, kterou vyhlásil na cca 60ha Jan Harrach. Cesta podél Labe nám začíná trochu stoupat a po silničce přicházíme asi po necelém 1,5km k říčce Pudlavě, která zde ústí do Labe. Toto místo je zajímavé z několika hledisek: kousek odtud se nachází vodopád na Labi (cca 4m vysoký), u Pudlavy končí lyžařská a cyklistická trasa „Buď fit“ a ve svazích po levé straně začínají lavinové dráhy. Labský důl, zejména jeho závěr, je na laviny nejbohatší a je možné zde napočítat 11 lavinových drah. Proto je v zimě cesta od Pudlavy k Labské boudě uzavřená. Před 55 lety zde 8. března sjela ze svahu obrovská lavina, která zničila 9ha lesa, a dostala se přes dno Labského dolu až do protisvahu. Prý se jednalo o tak obrovskou masu sněhu, že sníh nestačil během léta a podzimu r. 1956 roztát a vydržel zde bez přetržky až do následujícího jara příštího roku.

Od Pudlavy se cesta mění v úzkou kamenitou pěšinu. Stále pokračujeme po modrém značení a postupně musíme minout trojici 3 jam: Harrachovu, Pančavskou a Navorskou. Jáma (nebo-li kar) je útvar ohraničený ostrou hranou, od níž spadají takřka svislé stěny. Jámy (kary) jsou pozůstatkem činnosti ledovců, které mohutnou silou trhaly a obrušovaly skály. Za Harrachovu jámou se odchýlíme od Labe, které zde meandruje. Nejvíce nás určitě zaujme Pančavský vodopád který je se svými 250m naším nejvyšším vodopádem. My jej známe z předchozích let  z Ambrožovy vyhlídky na začátku vodopádu. Tuto vyhlídku najdete např. ve fotogalerii z loňského roku zde. Nebo můžete pro srovnání nakouknout do předloňské fotogalerie sem.  V Labském dole se také nachází Schustlerova zahrádka pojmenovaná po botanikovi a profesorovi Františkovi Schustlerovi, kde prý roste přes 150 druhů cévnatých rostlin, a jeskyně Krakonošova klenotnice. Obě tato místa jsou ale pro běžného smrtelníka nepřístupná. :-( Stoupání po kamenité pěšině je postupně strmější a strmější. Stále stoupáme kamenitou kozí stezkou, která se začíná esíčkovitě točit. Pod dobře vyvinutým karem Navorské jámy přicházíme k Labské rokli. Jedná se 232m vysoký skalnatý žlab, který vznikl mrazovým zvětráváním a erozní činností Labe. Labe zde teče kaskádovitým Labským vodopádem do hloubky 35m. Od listopadu do března jsou žulové stěny pokryty až 1m silnou vrstvou ledu. Horní travnatá část Navorské jámy přechází v úvalové rašeliniště s bohatou a vzácnou květenou (viz. fotogalerie níže). Cesta zde prochází tzv. alpínskou hranicí lesa, která dělí smrkové porosty od kosodřeviny a subalpínských luk. V těchto místech nám už zbýval jen kousek k Labskému vodopádu a Labské boudě, kde jsme se občerstvili a pokračovali po červeném značení k prameni Labe. Docela nás překvapilo, jak málo lidí jsme zde potkávali. Možná to bylo způsobeno výlukou lanovky na Medvědín. U pramene Labe jsme vyměnili červenou za žlutou a přes Labskou a Pančavskou louku jsme procházeli k Vrbatově boudě u Zlatého návrší, odkud jsme po dalším občerstvení pokračovali přes Horní Mísečky zpět až do Špindlerova Mlýna. Protože jsme tato místa včetně trasy detailněji popisovali v předchozích letech, odkazujeme případné zájemce do fotogalerií z roku 2009 a 2010.

Na okraji lesů nad Špindlerovým mlýnem se nám jako přízrak zjevil sám Krakonoš (viz. poslední snímek ve fotogalerii). Jak rychle se nám ale zjevil, tak rychle také zmizel. Proto se nám ho podařilo zachytit jen 1x. Nicméně tak máme možnost se podělit o tento esoterický zážitek. ;-)

Během popsané trasy jsme nachodili celkem 24,5km a celkově jsme museli vystoupat 617m.

Krkonoše

(Krtek, 22. 7. 2011 16:22)

Ahoj Ivčo a Jirko, moc krásné fotky bystřiny 826 - 7, ale stálo to za zastavení i u fotek 212 - motýly, kytek 226, šidélka 276, hruštičky 303, Dvorského potoka 309, vodopádu 381, rokle 416, kropenáče 449, poměnek 461, vrbovky 465, babočky 520, další rokle 529, "detail" 534, kýchavice 538, babočky 556, 695, oblohy 577, 632, i přání bez lidí 599, cesty 616, tesaříka 677, louky 691, "trojky" 720, kotle 732, chrobáka 757, šišek 792 i bázlivce 807.
To je krásně na světě, když se na výletě povede počasí, viďte? Zdraví Krtek

Re: Krkonoše

(Ivča + Jirka, 23. 7. 2011 23:18)

Ahoj Krtku, díky za hezký výčet toho, co tě zde zaujalo. Pěkný výběr to je… ;-) Ještě jsme čekali, že tě zaujme text u 612. ;-)) Ono na světě je krásně, i když se nepovede zrovna počasí. Člověk jen musí správně koukat. Právě jsme se vrátili ze Šumavy a nebylo dne, aby tam nelilo a my nezmokli. Ale i tak jsme toho zvládli vzhledem k podmínkám docela dost. A měli jsme to i s adrenalinem (např. brodění v horské bystřině, neboť mostek byl pryč, prolézačky přes popadané stromy apod.). :-) Jak zpracujeme předchozí, tak se to zde také objeví.
Měj se,
I+J

Krkonoše II.

(Jirka, 17. 7. 2011 13:48)

Ahoj,
pěkné fotky jste nám připravili, jen co je pravda.
Pěkné kýchavice, mochna zlatá, kropenáč, oměj, protěž, havez, tesaříci, lalokonosec, klikoroh atd. Labský důl je asi takový zlatý důl na přírodní zajímavosti. :-)
Je ten "kvapník" asi není dobře určený. Podíváte-li se na tykadla a kusadla, je jasné, že čeleď střevlíkovití nepřichází v úvahu. Bude to asi roháček z rodu Platycerus, možná Platycerus caraboides nebo Platycerus caprea.
Tak zatím se mějte. :-)
Jirka V.

Re: Krkonoše II.

(Ivča + Jirka, 17. 7. 2011 22:11)

Ahoj, to nás těší, že se líbí. :-) Je pravda, že tam byla objektů k focení spousta. Jeden to málem ani vše nestíhal. A to nemluvíme ani o tom, co před námi stačilo utéct nebo uletět, takže nám zůstaly jen šmouhy. ;-)
Mrkli jsme na toho „kvapníka“ a budeš mít pravdu, díky, opravíme to. Bude to skutečně roháček kovový. Zmátly nás jedny webovky nějakého entomologa, který to tam měl takhle blbě. My jsme tomu uvěřili a dále to už moc neřešili. Akorát ty nás zase trochu mateš tím, že píšeš: Platycerus caraboides nebo Platycerus caprea. Přitom když jsme jukli na biolib, tak u Platycerus caprea se uvádí, že Platycerus caraboides je synonymum. Když si ale zadáš Platycerus caraboides, tak se už neuvádí, že Platycerus caprea je synonymum. Tak pak se v tom vyznej. :-D

Re: Re: Krkonoše II.

(Jirka, 18. 7. 2011 13:15)

V těch roháčcích mám teď taky trochu zmatek, ale tohoto modrého jsem už několikrát fotil a vždycky jsem ho považoval za druh Platycerus caraboides.
Jinak, o víkendu jsem si udělal dvě vycházky v blízkém okolí Brna. Byl jsem na Stránské skále a nafotil tam vřetenušku pozdní, a pak jsem prozkoumával PP Šiberná v České, kde rostou velmi zajímavé polní plevele, a nafotil tam např. vřetenušku čičorkovou. Budou z toho také pěkné fotky do mé galerie na nahuby.sk, to slibuju. :-)
Jirka V.

Re: Re: Krkonoše II.

(Ivča + Jirka, 18. 7. 2011 23:03)

:-) Na vřetenušky rádi nakoukneme, a samozřejmě nejen na ně. Jak zpracujeme Krkonoše, zbývající fotogalerie už takové „highlighty“ nebudou, tak máme už také nějaká překvapení v zásobě. ;-)